Der Zentral-Fachausschuss Berufsbildung Druck und Medien, kurz ZFA, ist das zentrale Gremium für die berufliche Bildung in der Druck- und Medienbranche in Deutschland. Getragen von den Spitzenverbänden der Arbeitgeber und Arbeitnehmer, übernimmt der ZFA eine Vielzahl an Aufgaben, die für die Ausbildung im Medienbereich wichtig sind.
Entwicklung und Aktualisierung der Ausbildungsordnungen
Ein Fokus ist dabei die Entwicklung und permanente Aktualisierung der Ausbildungsordnungen. Diese Ordnungen sind die Basis der dualen Ausbildung im Betrieb und definieren, welche Inhalte und Ziele während der Ausbildung vermittelt werden sollen. Eine der wichtigsten Aufgaben des ZFA ist die Erstellung und Bereitstellung von Prüfungsaufgaben für die bundesweit einheitlichen Zwischen- und Abschlussprüfungen der Mediengestalter. Diese Aufgaben werden von speziellen Fachausschüssen innerhalb des ZFA entwickelt und regelmäßig überarbeitet, um den sich wandelnden Anforderungen der Branche gerecht zu werden. Damit verbunden ist auch die enge Zusammenarbeit mit den Industrie- und Handelskammern, die die Durchführung der Prüfungen vor Ort koordinieren.
Unterstützung für Ausbildungsbetriebe und Berufsschulen
Der ZFA unterstützt Ausbildungsbetriebe und Berufsschulen durch Beratungsangebote und Informationsmaterialien. Dazu gehören auch Fortbildungsveranstaltungen für Ausbilder und Lehrer um sicherstellen, dass die Ausbildungsqualität aktuellen Standards entspricht.
Abschlussprüfung Mediengestalter
Für die Abschlussprüfung der Mediengestalter übernimmt der ZFA eine besonders wichtige Rolle. Hierbei erstellt er die Prüfungsaufgaben, die sowohl theoretische als auch praktische Teile umfassen und die verschiedenen Fachrichtungen des Berufs abdecken. Diese Aufgaben sind so konzipiert, dass sie die Kompetenzen der Auszubildenden prüfen und sicherstellen, dass die Absolventen den Anforderungen des Arbeitsmarktes gerecht werden. Der ZFA trägt somit dazu bei, dass die Ausbildung in der Druck- und Medienbranche auf einem hohen Niveau bleibt und die Mediengestalter gut auf ihre berufliche Zukunft vorbereitet sind.
Yderligere oplysninger: ZFA Media
I år har vi igen i år Beviser for den Fogra-certificering gebevist og sendt til München-Aschheim. Hvert år beviser vi dermed, at vi ikke kun leverer fremragende prøvetrykskvalitet gennem interne kvalitetskontroller, men at kvaliteten af vores prøvetryk også måles og bekræftes af en ekstern instans. Vi har derfor fået certificeret prøvetryk for ottende år i træk. Allerede siden 2019 har vi også været certificeret til præsentation af Særlig farven ("Spot-cert") certificeret. Hvorfor Fogra-certificeret? Fogra-certificering giver os den sikkerhed, vi har brug for til at kommunikere præcisionen af vores beviser.Læs mere her
Digimarc er et digitalt vandmærke, der kan bruges til at indlejre information i billeder, videoer eller andre medier. Digimarc-vandmærker er usynlige for det menneskelige øje, men kan genkendes af særlig software eller udstyr. Digimarc bliver stadig mere populært, især i emballagesektoren, da denne teknologi gør det muligt at bruge cifrene i EAN Stregkodeog meget mere kan påføres usynligt på alle områder af emballagen. Digimarc og EAN-stregkode ved supermarkedskassen Ved scanning ved kassen behøver kassemedarbejderne ikke først at lede efter EAN-koden på emballagen for at kunne scanne den.Læs mere her
Det nye år begynder med en ny udgave af forskellige PANTONE Fächer: Die PANTONE Solid Coated bzw. Solid Uncoated Fächer wurden mit 5 neuen Grundfarven og 224 nye farvenuancer, og de har været tilgængelige siden slutningen af december 2022 både som nye ventilatorer og som et supplement til den eksisterende Solid Coated ventilator. Et supplement til PANTONE Bridge Edition vil blive frigivet i løbet af de næste par uger, men er endnu ikke tilgængeligt, mens de supplerede PANTONE Bridge-ventilatorer er tilgængelige som en vol...ledition er allerede tilgængelige. PANTONE Pastels and Neons-viften er tilsyneladende også ny, men ifølge farvekortbutikkenLæs mere her
Vi har oftere og oftere modtaget FarvestyringPå det seneste har vi modtaget flere og flere forespørgsler om farvestyring, hvor "digital first"-design er ved at nå deres grænser: Nemlig når den første messedeltagelse, den første årsrapport eller det første katalog i klassisk onlinetryk skal udkomme efter nogle måneder eller år. Og det er netop på dette tidspunkt, at alle involverede indser, at de ikke engang ved, hvordan deres "digital first"-farvestrategi skal se ud på tryk. Men lad os se på problemet fra begyndelsen: digital first = førsteprioritet for digitale onlinemedier. Men hvad hvis printet kommer? Selv for store globale virksomheder til småLæs mere her